UV лъчение

UV лъчение и ефекта му върху тялото ви

Какво трябва да знаете, когато се покаже слънцето.
Когато слънцето грее, то свети с всички цветове и дължини на светлинните вълни. Всеки тип лъчение има различни ефекти. UV лъчението обаче е най-важно за кожата ви.

Полезни факти относно UV лъчението

Ефектите на UV лъчението са невидими и не се забелязват

UV лъчението от слънчевата светлина винаги е около нас. То е резултат както от пряка, така и от непряка светлина. UV интензитетът варира в зависимост от сезона и е по-силен през лятото, отколкото през зимата. Рисковете, свързани с интензивността на лъчението, също се променят. Процентът на причиняващи изгаряне UVB лъчи е по-висок през летните месеци. В допълнение, интензивността на UVB лъчите се променя с течение на деня. Тя може да е 150 пъти по-голяма по обяд, отколкото е в 6 сутринта. UVA са обект на по-малко вариации. Следователно е важно да се защитавате от тях по всяко време. Открийте как правилно да защитавате кожата си от слънцето тук.

Интензивност на UV лъчението

Кога слънцето свети най-ярко?

UV лъчението ни достига с различна интензивност, както пряко, така и непряко, например чрез отражение в пясъка на плажа. Интензивността зависи от много фактори, включително периода на годината и времето от деня, светлоотразителната повърхност, разстоянието от екватора и надморската височина. Интензивността UV се променя в зависимост от времето, мястото и заобикалящата ни среда.

Не само през лятото има голямо UV лъчение

Интензивността на UVB лъчението, което причинява изгаряне, е най-голяма по време на летните месеци, по обяд, близо до екватора, на по-голяма надморска височина, както в или близо до вода, сняг или други силно отразяващи повърхности.

Понякога по-силно, понякога по-слабо

  • Дневни вариации: Интензивността на UVB лъчите е свързана с позицията на слънцето и се променя с течение на времето. Тя може да е 150 пъти по-силна на обяд в сравнение с 6 сутринта. Като цяло, трябва да избягвате прекаленото излагане на слънце, а между 11 сутринта и 3 следобед изобщо да не се показвате на слънце. 
  • Сезонни вариации: Интензивността на UV лъчите се променя в зависимост от сезона и е по-сила през лятото, отколкото през зимата. Рисковете, свързани с тази интензивност, също се променят. Процентът на причиняващите изгаряне UVB лъчи е по-голям през летните месеци, отколкото през зимата. През цялата година UVA лъчите са обект на по-малко промени от UVB лъчите. Рисковете, свързани с UVA лъчите, могат със сигурност да бъдат по-постоянно изчислени, затова е важно да имате адекватна UVA защита, дори и за кратки периоди на слънце.  
  • Географски вариации: Както общата UV интензивност, така и процентът на UVB лъчите се увеличават с доближаване към екватора – за разлика от UVA лъчите, при които процентът е приблизително еднакво висок по целия свят.
  • Облаци: Облаците могат както да усилват, така и да намаляват количеството UV светлина, което достига до нас. Но тъй като те само слабо засягат интензивността на UV лъчението, достатъчната защита е необходима и в облачни летни дни. 
  • Надморска височина: В Централна Европа интензивността на UVB лъчите се увеличава с 15–20% на всеки 1000 метра надморска височина. На 3000 метра надморска височина е около 50%. Това означава, че трябва да използвате по-висок слънцезащитен фактори при разходки и ски в планината. 
  • Сянка: Макар че сянката осигурява значителна защита от UV светлината, тя не ни предпазва напълно. Значително количество светлина може да се отрази от повърхности и предмети, което означава, че дори места, които изглеждат на сянка, се достигат от светлината. Препоръчваме ви да защитавате непокритите части от тялото с продукти NIVEA Sun, дори когато сте на сянка.  
  • Водата, пясъкът, снегът и дори тревата отразяват UV лъчите и увеличават тяхната интензивност върху кожата ни. Тревата увеличава интензивността на UV лъчението с 6%, водата – с 10%, пясъкът с между 15 и 25%, а снегът – с над 30%. Открийте повече информация за ефекта на слънцето тук.

Защитете кожата си от слънцето с внимателна грижа

Препоръките ни за вас